Щодо впровадження Закону України «Про адміністративну процедуру» в діяльність адміністративних органів та надання адміністративних актів.

Максим Васильович Посольченко

15.12.2023 набрав чинності Закон України «Про адміністративну процедуру» (далі - ЗАП), який врегульовує відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів. Адміністративний акт, у розумінні цього закону - рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов’язків окремої особи (осіб).
Численними дорученням Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, зобов'язано центральні органи виконавчої влади привести свої нормативно-правові акти у відповідність до ЗАП, забезпечити його повноцінне впровадження та ефективну реалізації.
Отже, юридичні особи, що у розумінні закону є адміністративними органами, зобов'язані діяти на принципах на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначений зокрема і ЗАП. Це випливає як із Конституції, самого закону, так і з доручення Прем'єр-міністра України про невідкладне його впровадження. При цьому, Адміністративні акти таких органів, повинні враховувати всі вимоги, визначені ЗАП.
Враховуючи зміст статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації», де вказано, що відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом (далі - публічна інформація) - є відкритою. Закон України «Про інформацію» визначає, що за порядком доступу інформація поділяється на відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена законом до інформації з обмеженим доступом. В свою чергу, інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.
Згідно зі статтею 75 Закону України «Про адміністративну процедуру», адміністративні акти можуть бути доведені до відома особи шляхом публічного оголошення та оприлюднення відповідно до вимог законодавства. Крім того, адміністративний орган зобов'язаний розміщувати такі акти на своєму офіційному веб-сайті та може публікувати їх у медіа.
Ці положення прямо свідчать, що адміністративні акти не є інформацією з обмеженим доступом. Навпаки, ЗАП прямо передбачає та заохочує їх публічність та доступність, що є забезпеченням дотримання принципів цього ж закону.
На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію:
1. Копію трьох адміністративних актів які можуть негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, що були видані Вашим адміністративним органом протягом 2025 року та не стосуються державного нагляду (контролю).
2. Копію трьох адміністративних актів які можуть негативно вплинути на право, свободу чи законний інтерес особи, що були видані за результатами здійснення державного нагляду (контролю)Вашим адміністративним органом протягом 2025 року.
3. Копії проєктів нормативно-правових актів, які розроблені на виконання доручень Прем’єр-міністра щодо приведення їх у відповідність до ЗАП.
4. В межах роботи з запитом прошу врахувати положення частини восьмої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», згідно якої обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

З повагою,
Максим Васильович Посольченко